E-PR czyli jak budować renomę marki dzięki komunikacji online?

with Brak komentarzy

Tradycyjny PR, czyli wszelkie działania firmowe w obszarze komunikacji publicznej od zawsze odgrywał ważną rolę w rozwoju biznesu. Opracowując strategię marketingową skupiamy się bowiem nie tylko na sposobach dostarczenia klientowi określonych produktów i usług, ale też na tym jak sprawić, by klient był nimi zainteresowany i chętnie obcował z marką.

W dobie Internetu świat PR zmienił się jednak mocno, oferując coraz to nowsze rozwiązania w dziedzinie komunikacji – kontakt wirtualny z klientami marki przeniósł się do mediów społecznościowych, stron internetowych, blogów, forów i chat roomów. Choć ich cel pozostał bez zmian, działania PR-owe wyglądają dziś zupełnie inaczej. Czym jest e-PR, jak wyróżnia się na tle starszych metod komunikacyjnych i w jaki sposób budować markę poprzez obecność online?

Nie bój się dialogu

Nowa komunikacja e-PR jest oparta przede wszystkim na dialogu, który jeszcze kilkanaście lat temu w relacjach publicznych był znacząco utrudniony. Dziś klienci nie tylko doceniają, ale wręcz oczekują możliwości porozumienia się ze swoją ulubioną marką, wyrażenia swojej opinii i oceny na jej temat, czy też uzyskania informacji bezpośrednio od jej przedstawicieli. To właśnie komentarze, prywatne wiadomości, a nawet e-maile stanowią dziś podstawę dobrej strategii e-PR i wymuszają na firmach nie tylko przyjęcie opinii bez względu na jej wydźwięk, ale też odpowiedź na nią w formie, która nie zaszkodzi wizerunkowi firmy.

Uniknięcie negatywnych opinii rozprzestrzeniających się w Internecie niczym wirus jest w obliczu e-PR wręcz niemożliwe, dlatego też nowe, oparte na dialogu strategie komunikacyjne muszą zawierać sposoby radzenia sobie z sytuacjami kryzysowymi, umiejętnego odpowiadania na negatywne komentarze, czy w końcu przyjmowania stanowiska specjalisty w sytuacji, w której wizerunek marki może być zagrożony. Dialogu nie należy się bać, a negatywnych komentarzy nie należy cenzurować i usuwać – w dobie Internetu to właśnie szczerość i autentyczność marki, nawet w obliczu oskarżeń płynących od jednego lub kilku klientów, stanowią o jej prawdziwej wartości.

Jak podaje LTB, skutecznie prowadzony e-PR pozwala na zdobywanie cennych relacji z klientami, ale i nie tylko. PR nie jest przecież tożsamy z marketingiem i nie skupia się wyłącznie na zarządzaniu relacjami z klientami, ale i dostawcami, inwestorami, dziennikarzami, czy pracownikami firmy. Prowadzenie komunikacji ze wszystkimi zainteresowanymi poprzez media społecznościowe, biuro prasowe, marketing szeptany, komunikację e-mail czy treści sponsorowane przyczynia się do zwiększenia świadomości marki i jednoczesne utrzymanie dialogu tak istotnego dla e-PR.

Bądź widoczny w sieci

Klient szukający nowego kosmetyku, sprzętu czy dowolnego produktu nie będzie już szedł fizycznie do sklepu i wyszukiwał go na półce. Dziś zdobywaniem nowych klientów rządzi Internet i wszelkiego rodzaju wyszukiwarki, w których po haśle kluczowym trafiamy na strony marek. Jeśli twoja firma jest w Internecie niewidoczna i źle wypozycjonowana, twój zasięg rynkowy będzie znacząco ograniczony. Pojawiaj się więc w mediach społecznościowych, uczestnicz w konferencjach blogerskich, inwestuj w branded content i pamiętaj – nie musisz robić wszystkiego, ale to co wybierzesz, rób dobrze. Niedopracowane profile w social media potrafią utrudnić życie marki, podobnie jak niekompletne informacje na stronie internetowej i sprzeczne recenzje płynące od influencerów. Pokaż, że twoja marka chce być nowoczesna i jest otwarta na współpracę ze społecznością, a ta odwdzięczy się uznaniem i szacunkiem, którego tak potrzebujesz.

Praca nad wizerunkiem marki
Budowa wizerunku marki to jedno z główych działań specjalistów z działu e-PR

Monitoring Internetu

Jednym z istotniejszych zadań działu e-PR jest dziś umiejętne monitorowanie Internetu w celu podejmowania konkretnych działań i zwiększania świadomości i renomy marki w sieci. Wykorzystywanie w tym celu dostępnych narzędzi informatycznych, w tym wszelkiego rodzaju stron statystycznych, wyszukiwarek haseł kluczowych i ogólnie pojętego SEM i SEO to baza do opracowywania strategii działania. Dowiadując się gdzie i jak o tobie mówią zyskasz przewagę i możliwość kontroli sytuacji. A to przecież kontrola nad tym, co o tobie publikują jest podstawą budowania renomy i pozytywnego wizerunku firmy! Pamiętaj, że dziś znacznie istotniejsza dla klienta jest otwartość i transparentność firmy, a nie wizerunek wszystkowiedzącego lidera, któremu nie można zaszkodzić.

 

Zostaw Komentarz